joi, 21 februarie 2008

Duzina mortala: 12 prejudecati si mituri despre siguranta motociclistului

Multe multumiri lui Tomcat pentru munca depusa in traducerea unui articol de pe motorcyclecruiser.com scris de catre Art Friedman:

1. Soferilor nu le pasa de motociclisti
Poate fi greu de crezut uneori, dar soferii aproape niciodata nu vor cu adevarat sa te loveasca. Majoritatea greselilor pe care le fac soferii sunt din cauza ca nu stiu ca esti acolo, chiar si atunci cind esti chiar in fata lor, in raza lor vizuala. Pe strada poti fi partial sau total ‘invizibil’ din cauza luminii puternice reflectate de catre o masina/obiect, a sticherelor lipite pe parbrizele masinilor, a celorlalte vehicule din trafic. Binenteles, nu toti soferii se gindesc la motociclisti si fac un efort sa se uite mai bine poate in calea lor se afla o motocicleta a carei prezenta e mascata de alt vehicol, or care se afla in unghiul mort.
In loc sa presupui ca soferii te vor ignora chiar si atunci cind te vad, ar trebui sa-i ajuti sa te vada. Ca sa depasesti faptul ca un motociclist e greu de observat in trafic, poarta casca si jacheta in culori deschise. Mergi cu faza lunga in timpul zilei. Fii atent la lucrurile care te fac mai putin vizibil in trafic, care pot fi cit se poate de comune: soarele din spatele tau, masina din fata de pe cealalta banda. Fa un efort si mergi ori muta-te pe strada in zonele in care poti fi vazut de catre ceilalti soferi.


2. ‘Loud pipes saves lives’
Da, sunt citeva situatii in care asta e adevarat, cum ar fi atunci cind mergi paralel cu o masina care are geamul deschis al carei sofer are de gind sa schimbe benzile. Dar tot zgomotul produs de tobe si care e directionat inapoi, nu te ajuta deloc in situatia f. periculoasa cind o masina intoarce brusc in fata ta. Efectul contrar al tobelor zgomotoase poate avea drept cauze: zgomotul mare oboseste motociclistul, poate e atitudinea unor motociclisti care insista in producerea unui zgomot suparator ori poate tobele prea zgomotoase ii determina pe soferi sa devina agresivi. Oricare ar fi cauzele, cercetarile arata ca motocicletele cu tobe foarte zgomotoase sunt implicate mai des in accidente decit moto cu tobe ’stock’.
Daca tii intr-adevar la viata ta, ia-ti o jacheta ‘zgomotoasa’ ori o casca viu colorata, lucruri care si-au dovedit utilitatea in trafic. Sau, monteaza-ti un clacson cu un sunet mai puternic.


3. Castile moto produc fracturi la nivelul gitului motociclistului
Pare logic: greutatea suplimentara a capului, produce la impact o forta pendulara care forteaza gitul. Insa nu e asa. Castile omologate absorb energia de impact care ar determina ruperea gitului motociclistului. Studiile facute evidentiaza faptul ca in cazul motociclistilor implicati in accidente care purtau casca fracturile la nivelul gitului au fost rare. Nu acelasi lucru se poate spune despre cei care nu purtau casca in momentul accidentului.

4. Castile iti micsoreaza posibilitatile de a vedea/auzi pericolele
Un lucru e clar: motociclistii care poarta casca sunt mult mai putin frecvent implicati in accidente decit cei care nu poarta casca. Poate e datorita atitudinii mult mai realiste a primilor fata de motociclism. Poate ca atunci cind iti pui casca iti reaminteste faptul ca motociclismul e periculos si te ‘seteaza’ pe o atitudine potrivita pentru trafic. Poate ca e din cauza ca o casca ofera protectie ochilor si reduce zgomotul produs de curent si oboseala, ceea ce duce la o precepere mai buna a conditiilor de trafic. Oricum ar fi, purtind casca nu faci decit sa reduci riscurile de accident.

5. Casca nu te ajuta in majoritatea accidentelor
Oamenii tin cont de viteza mica la care sunt testate castile si considera ca, circulind cu o viteza mai mare, casca nu mai poate oferi protectie. Nu se tine cont insa ca:
– majoritatea accidentelor se produc la viteze relativ mici
– cea mai mare parte a energiei de impact este verticala; distanta de la care capul cade pina se loveste
– castile omologate asigura protectie si la viteze cu mult superioare celor la care au fost testate
– cind un motociclist cu casca sufera lovituri fatale la cap, de obicei nu mai conteaza deoarece impactul a fost atit de puternic incit a provocat leziuni fatale si altor organe
– cifrele arata clar ca motociclistii care au purtat casti omologate atunci cind au avut accident, au supravietuit in proportie mai mare decit cei care n-au purtat casti


6. Casca in caz de accident foarte grav in loc sa te lase sa mori te transforma intr-o ‘leguma’ (brain damage)
Desigur asta e posibil: o casca atenueaza suficient impactul incit sa nu fie fatal, dar nu garanteaza ca nu se produc leziuni interne ale creierului. Cu toate acestea, cazurile sunt rare si daca te-ai trintit atit de tare incit sa ai creierul terminat, e foarte posibil sa mori datorita leziunilor altor organe.

7. Un motociclist experimentat ar trebui sa se descurce in aproape orice situatie
Nici cel mai bun motociclist din lume nu poate iesi nesifonat daca o masina aflata la mica distanta ii intoarce brusc in fata, de exemplu. Convingerea ca abilitatile tale superioare te vor feri de necazuri e un vis de 2 bani, chiar daca esti cu adevarat asa de bun precum crezi.
Nu conteaza cit de experimentat esti, e mai bine sa conduci astfel incit sa previi situatiile care se pot termina prost pentru tine: micsoreaza viteza, scaneaza traficul mult inaintea ta si gindeste strategic. Si, echipeaza-te ca pentru accident!


8. Daca impactul e inevitabil, lasa-te pe o parte
Imi inchipui ca aceasta conceptie apartine motociclistilor ca incearca sa explice de ce au ajuns tiris atunci cind au incercat sa evite un impact. Ei au supra-frinat, au pierdut controlul motocicletei si apoi incearca sa explice ca au facut asta intentionat.
Poate cu decenii in urma frinele motocicletelor erau atit de slabe incit ca s-o opresti era mai bine sa tirii motocicleta pe o parte pe asfalt. Dar asta nu mai e valabil azi.
Mai degraba reduci viteza frinind cum trebuie decit tirindu-ti fundul pe sosea. Si daca esti pe motocicleta, in caz de impact poti fi aruncat peste masina si mai ai sanse. Dar daca intri sub rotile masinii, nu ai foarte multe sanse de scapare.

9. O bere n-are cum sa faca rau
Poate atunci cind o bei nu, dar daca dupa aceea te urci pe motocicleta, asta te poate nenoroci pe viata. Nu conteaza ca nu te simti ametit deloc, studiile arata contrariul. Esti un pericol pentru tine si pt ceilalti daca bei si conduci. Deasemenea, odata cu virsta, metabolismul incetineste si ar fi bine sa tii cont ca berile baute aseara au efect chiar si miine dimineata cind esti pe strada.

10. E mai bine sa stai pe banda ta decit sa schimbi benzile
In toata lumea motocicletele schimba benzile atunci cind traficul este greu. Desi unora li se pare o nebunie, cercetarile au aratat ca e mai sigur pentru motociclist sa schimbe benzile atunci cind traficul e greu/blocat decit sa stea pe banda lui.

11. Sunt mai sigur pe drumurile obisnuite decit pe autostrada
Desi viteza mai mica inseamna mai multa siguranta, autostrazile sunt mai sigure datorita accesului controlat, circulatiei pe mai multe benzi pe sens, delimitarii clare a sensurilor de mers, lipsei intersectiilor, a pietonilor, a obstacolelor de pe si de linga drum.

12. Un motociclist experimentat poate frina mai bine cu un sistem obisnuit de frinare decit cu unul dotat cu ABS
Testele complete facute arata ca distanta de frinare e mai mica in cazul motocicletelor cu ABS decit in cazul celor cu frine clasice, indiferent de starea drumului: uscat, ud, cu mizga/polei.
Un alt lucru bun la ABS este ca-ti permite sa exersezi frinarile de urgenta fara riscul de a cadea datorita blocarii rotilor.

Niciun comentariu: